maandag, april 4

Hollands kustpad


Het Hollands kustpad is een lang afstandswandelpad van Hoek van Holland tot den Helder. Volgens wikipedia is het 213 kilometer lang. Mijn vrouw en ik zijn een paar jaar geleden begonnen met delen hiervan te lopen.

Afdgelopen zaterdag hebben we weer een stukje hiervan gewandeld, het stuk tussen Katwijk en Wassenaarse slag. De bewegwijzering was helder, de route goed gekozen. De route voerde langs enkele natte duinvalleien. Van zeldzame planten, waarom deze valleien bekend staan, was niets te zien.

Het stuk Berkenheide, waar staatsbosbeheer 5 jaar bezig is geweest met herinrichting, kent ook een grote natte vallei. Hier lijkt de kans op zeldzame planten me een stuk groter, al hebben we ook in voorgaande jaren de vallei enkele malen bezocht en er nog niets gevonden.

Onderweg kwamen we enkele grote grazers tegen, die verondersteld worden de zaak open te houden. Of ze ook werkelijk de duindoorn tegen houden betwijfel ik nog steeds. Het was een mooie wandeling, met prachtig weer. Als conditietraining na het winterseizoen voor de geplande vakantie in Italie voldeed de wandeling uitstekend. Voor bloeiende planten was het nog te vroeg, de enige bloeiers die ik kon ontdekken waren kleine veldkers en klimopereprijs.

Geen opmerkingen: