maandag, april 28

Marskramerpad Beekbergen - Miggelenberg

Maandag 28 april

Ja, ik weet het: zowel het Hollands Kustpad als het grote Rivierenpad zijn nog lang niet af. Dus waarom niet eerst die twee afmaken voor we aan een nieuw pad beginnen? Het antwoord is simpel: we zitten een weekje  op Landal park Miggelenberg, en dit pad loopt er vlak langs.

Volgens 9292.nl zou de syntusbus om 12.11 uit Hoederloo vertrekken. We staan na wat gehaast om 12.10 bij de halte. Geen bus te zien. Zou de bus te vroeg zijn geweest? We besluiten nog even te wachten en ons geduld wordt beloond, want om 12.15 komt de bus. In Apeldoorn is het even een kwartiertje wachten op de bus naar Beekbergen. Daar stappen we uit bij halte Smittenberg.

Het pad is prima aangegeven, de bewegwijzering verdient een dikke 8, en dat geldt voor de hele route. De beschrijving in het boekje is hier en daar wel wat verouderd. Een voorbeeld: "Einde weg na slagboom linksaf". Ik zie geen slagboom, en dat komt niet doordat ik bijziend ben.

Het stikt hier overigens van de Lange afstands en streekpaden, want het eerste stukje lopen we samen met het Maarten van Rossum pad. Al snel duiken we het bos in. Een mooi gemengd bos, met verschillende soorten loofbomen zowel als naaldbomen. Er bloeit weinig, alleen een enkele Lijsterbes is getooid met schermen witte bloemen. De bosbodem is bedekt met grote hoeveelheden bosbessen. De vruchten zijn er al wel, maar nog lang niet rijp.

Het pad is afwisselend, verschillende malen zijn het mooie smalle voetpaadjes die de zandheuvels op en af dalen. Op een van de heuvels van het Spelderholt vangt een wit bloempje met 6 of 7 kroonblaadjes mijn oog. Mijn vrouw weet direct de naam: Zevenster. We hebben hem een keer eerder gezien: in een hochmoor in Duitsland, op een zeer vochtige plek. Hier is de bodem niet droog, zeker niet na de regen van de afgelopen dagen, maar we zitten hier wel op een heuveltop, dus ik kan me niet voorstellen dat het hier voortdurend vochtig is. Nu merk ik het gemis aan een goede camera, zowel het cameraatje in mijn mobiel als het zakcameraatje van Jos pakken het subtiele verschil in wittinten niet. Het is in ieder geval een mooie vondst.

 Aan het eind van kaart 33 slaan we linksaf naar het bungalow park. We kruisen het Veluws zwerfpad en het trekvogelpad, die langs het park lopen. Morgenmiddag wordt veel regen verwacht, dus het kleine stukje naar het dorp vormt een mooi stukje voor morgenochtend.

Gelopen: 8,2 km
Te gaan: 360-8,2=351,8 km
.




Geen opmerkingen: