zaterdag, april 2

GR5 - Vlaanderen : Wouwse Plantage - Vleet/Hoek.

Zaterdag 2 april 2022
We parkeren op de hoek van de Golfbaan bij Wouwse Plantage waar we een paar weken geleden omkeerden. Bij het uitstappen merk ik dat ik mijn camera vergeten ben, u zult het met foto's van mijn mobiel moeten doen. Vanaf het vorige eindpunt lopen we rechtdoor. De halfverharde zandweg loopt prettig. We wandelen door een gemengd bos van loof en naaldhout. Er groeit bijzonder veel rhododendron, maar jammer genoeg staat die nog niet in bloei. Een omweggetje langs een akker, omdat een deel van het landgoed Wouwse Plantage is afgesloten. Wel zien we het kasteel / landhuis in de verte liggen. Een deel van het bos wordt kaal gehakt, zo te zien voor bebouwing. We steken een asfaltweg over en wandelen langs nog meer rhododendrons. Zelden zie ik zulke hoge exemplaren. Er bloeit weinig, hier en daar staat het speenkruid in bloei.
We passeren bij Vleet de Belgisch-Nederlandse grens. Een mooie oude grenssteen markeert de lijn. Het zonnetje dat ons tot nu toe gezelschap hield, houdt het voor gezien. In een gure wind lopen we tussen de akkers en weilanden. Op de Bergschebaan slaan we rechtsaf. Na een paar honderd meter komen we het streekpad Brabantse Wal. Dit voert ons terug naar Nederland (weer een oude grenspaal) en dan over smalle, kronkelende voetpaden door een divers bos. Zomereik en verschillende katjes dragende bomen. Wanneer we weer bij de GR5 aankomen, volgen we deze terug naar Wouwse Plantage. Gedaan: Bergen op Zoom - Vleet.

Geen opmerkingen: