maandag, mei 1

Marskramerpad: Rijssen - Enter

Maandag 1 mei 2023

We parkeren in Enter, en de bus komt aanrijden terwijl we naar de bushalte lopen. Even rennen! De chauffeur is vriendelijk en wacht op ons. Vriendelijke mensen hier in Twente. Bus 95 brengt ons via Rijssen naar de Grimberg. Daar pakken we moeiteloos het pad weer op. We lopen, net als het vorige traject, langs het riviertje de Regge. Op de een of andere manier vind ik dit stuk mooier dan het stuk van Holten naar Rijssen. Meer rust, al kan dat ook komen doordat ik zelf meer rust voel, of doordat er op maandag minder wandelaars en fietsers zijn dan op zaterdag.

Via stap-stenen steken we een beekje over. Leuk! Een moeder met tiener zoon komt ons tegemoet. We zien ze aarzelend bij de stenen kijken: Hoe komen we daar nu over heen?

Het wordt warm. We trekken onze jassen uit. Langs een weiland staat een bordje:
Van het goudgele korenaren
schiep God de Twentenaren.
Van het kaf en de resten
schiep Hij de mensen in het westen.

Dat de Twentenaren trots zijn op hun streek, was me al bekend. Ooit deed ik een klus in Deventer. Daar waren ook een paar echte Tukkers. Een van hen vroeg me:
"Teun, je weet toch dat de Wijzen uit het oosten kwamen?"
Waarop ik antwoordde:
"Ja, en omdat ze wijs waren, trokken ze naar het westen en bleven daar"
Het was geen repliek waar ik vrienden mee maakte. En ook niet waar, want Mattheus beschreef dat ze via "een andere route naar hun land terugkeerden."
Langs een akker groeit het akkerviooltje. In een groep bosjes de gewone salomonszegel. Die heet gewoon, omdat hij vaker voorkomt dan de andere soorten, maar ik vind hem toch een leuke vondst.

Aan het eind van de dag wordt regen verwacht, maar gelukkig blijft dat bij dreigende wolken. Terug in Enter doen we nog wat boodschappen in de Coop, en rijden terug naar de caravan.

Gedaan:
Den Haag - Enter.
Nog te gaan: 70 kilometer.

Geen opmerkingen: